Leia o texto abaixo.
Um novo homem?
Em seu primeiro significado, que é o histórico, o Humanismo é um aspecto fundamental do Renascimento, é o reconhecimento do valor do homem em sua totalidade e a tentativa de compreendê-lo em seu mundo, que é o da natureza e da história, mas também, naquele momento, da religião cristã. O segundo significado dessa palavra se refere, com esse sentido, a toda filosofia que tome o homem como “medida das coisas”, segundo as antigas palavras do filósofo Protágoras.
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012. p. 602.
O Humanismo pode ser compreendido como uma ideologia Renascentista que:
Questões relacionadas
- Língua Inglesa | 1. Interpretação de Textos
Teens, tech and tides of history: new gadgets can be hard to swallow
Humans seem to take very well to inventions that simply make everyday life easier and more convenient
– the light bulb, the flush toilet and sliced bread, for instance. However, inventions that alter the way
we communicate and entertain ourselves seem harder for our species to swallow gracefully.
“Radio is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the
[5] same time, and yet remain lonesome” - T.S. Eliot*, a student of alienation, declared in the early days
of the wireless. This impulse that new is worse, when combined with the eternal concern about “kids
today”, goes far in explaining why grown-ups worry so much about the weird things kids today do with
technological gadgets and gizmos.
As Eliot imagined that listening to songs and gags at home instead of in theaters, pubs and parks
[10] would be a sad, isolating escapade, I can’t see how a virtual community can be a real community;
how chatting with someone online is like hanging out with a neighbor, or how “IMing” is meaningful
communication. I can’t believe that reality television, video games or the search for the coolest ring
tone are proper substitutes for, well, anything.
In today’s society, teens are inundated with gadgets. Most teenagers would probably admit their days
[15] are filled with text messaging friends, talking on their cell phones, playing electronic games, listening
to MP3 players, blogging on MySpace, watching television, surfing the Internet or doing any number of
other activities involving media technology. Unfortunately, most of these electronic activities increase
teens’ individualistic behavior by lessening their opportunity to have face-to-face relationship building
time.
[20] Some parents feel they cannot limit their child’s use of electronic gadgets for many reasons. Perhaps
the electronic device is being used to keep track of a teen’s whereabouts, the item was a gift, the teen
bought the gadget himself or parents say they feel hypocritical because they are modeling the very
behavior they’re asking their kids to stop doing. Still, these technological concerns should not hinder
a parent from helping their child socialize and participate in outdoor activities when it comes to media
[25] madness.
I have a large measure of confidence that future archeologists and historians will conclude that
innovations such as a code-speak called “Instant Messaging”, or a music box called “iPod” or a makebelieve
room called “MySpace” inexorably set us on a path of alienation and individualism.
DICK MEYER www.cbsnews.com
I have a large measure of confidence that future archeologists and historians will conclude that innovations such as a code-speak called “Instant Messaging”, or a music box called “iPod” or a makebelieve room called “MySpace” inexorably set us on a path of alienation and individualism. (ℓ. 26-28)
The underlined segment has the function of:
- Biologia | 15.1 Ideias Evolutivas
Do simples ao complexo, entre erros e acertos, do caos a ordem e da ordem a outros caos, a vida evolui. Muitas são as teorias postuladas pela ciência na tentativa da compreensão dos processos que levaram a evolução da vida na Terra. Ilustres cientistas como Lamarck, Darwin, Thomas Malthus, Alfred Russel Wallace, Lyell, entre outros, foram os grandes contribuidores na postulação dessas teorias. Abaixo, temos afirmativas que discutem o fenômeno da evolução da vida. Assinale a única opção que descreve um pensamento correto, a partir das teorias evolucionistas.
- História - Fundamental | 01. A Primeira República no Brasil
Analise a imagem na qual homens das AS seguram cartazes onde se lê: “Alemães defendam-se! Não comprem dos judeus!”
Disponível em: <http://www.ushmm.org/wlc/ptbr/media_ph.php?ModuleId=10005175&MediaId=535>. Acesso em 17 out. 2012.
A imagem retrata aspectos da ideologia nazista que defendia
- Matemática | 1.7 Razão, Proporção e Regra de Três
(ENEM 2009 1ªAPLICAÇÃO) Uma cooperativa de colheita propôs a um fazendeiro um contrato de trabalho nos seguintes termos: a cooperativa forneceria 12 trabalhadores e 4 máquinas, em um regime de trabalho de 6 horas diárias, capazes de colher 20 hectares de milho por dia, ao custo de R$ 10,00 por trabalhador por dia de trabalho, e R$ 1.000,00 pelo aluguel diário de cada máquina. O fazendeiro argumentou que fecharia contrato se a cooperativa colhesse 180 hectares de milho em 6 dias, com gasto inferior a R$ 25.000,00.
Para atender às exigências do fazendeiro e supondo que o ritmo dos trabalhadores e das máquinas seja constante, a cooperativa deveria
- Ciências - Fundamental | 01. Evolução dos seres vivos
Texto base: Analise a imagem a seguir.
Ela representa um material cujo estudo é importante para: