O lixão que recebia 130 toneladas de lixo e contaminava a região com seu chorume (líquido derivado da decomposição de compostos orgânicos) foi recuperado, transformando-se em um aterro sanitário controlado, mudando a qualidade de vida e a paisagem e proporcionando condições dignas de trabalho para os que dele subsistiam.
Revista Promoção da Saúde da Secretaria de Políticas da Saúde. Ano 1, nº 4, dez. 2000 (adaptado).
Quais procedimentos técnicos tornam o aterro sanitário mais vantajoso que o lixão, em relação às problemáticas abordadas no texto?
Questões relacionadas
- História | 6.11 Crise de 29
(UECE) O final dos anos 1920 e o início dos anos 1930 foram marcados por uma crise financeira generalizada, agravada pela quebra da bolsa de Nova York, que, no Brasil, afetou mais fortemente a:
- Biologia | 8.6 Verminoses
(IFCE) Analise as assertivas a seguir.
I. O agente causador é um animal platelminto sem sistema digestório.
II. Educação sanitária e saneamento ambiental são medidas profiláticas contra ela.
III. É adquirida quando o ser humano ingere ovos do agente causador.
É correto afirmar que se referem à verminose
- Língua Inglesa | 2.07 Conjunções
(ESPCEX) We’re so well educated – but we’re useless
Record numbers of students have entered higher education in the past 10 years, but despite being the most educated generation in history, it seems that we’ve grown increasingly ignorant when it comes to basic life skills.
Looking back on my first weeks living in student halls, I consider myself lucky to still be alive. I have survived a couple of serious boiling egg incidents and numerous cases of food-poisoning, probably from dirty kitchen counters. Although some of my clothes have fallen victim to ironing experimentation, I think I have now finally acquired all the domestic skills I missed out in my modern education.
Educationist Sir Ken Robinson says that our current education system dislocates people from their natural talents and deprives us of what used to be passed from generation to generation – a working knowledge of basic life skills. Today’s graduates may have earned themselves distinctions in history, law or economics, but when it comes to simple things like putting up a shelf to hold all their academic books, or fixing a hole in their on-trend clothes, they have to call for help from a professional handyman or tailor.
Besides what we need to know for our own jobs, we must have practical skills. We don’t grow our own crops, build our own houses, or make our own clothes anymore; we simply buy these things. Unable to create anything ourselves, what we have mastered instead is consumption.
Sociologist Saskia Sassen argues that the modern liberal state has created a middle class that isn’t able to “make” anymore. I suggest that we start with the immediate reintroduction of some of the most vital aspects of “domestic science” education. Instead of only maths, language and history, we should create an interactive learning environment in schools where craftsmanship and problem-solving are valued as highly as the ability to absorb and regurgitate information. We need to develop children into people that not only think for themselves, but are also able to act for themselves.
Adapted from http://www.guardian.co.uk/education/mortarboard/2013/feb/25/well-educated-but-useless
In the sentence “Besides what we need to know for our own jobs, we must have practical skills.” (paragraph 4), the word besides can be replaced by
- Biologia | 13.2 Primeira Lei de Mendel
No heredograma abaixo, a cor clara nos símbolos representa indivíduos normais e a cor escura representa indivíduos afetados por uma doença genética.
Assinale a alternativa correta,quanto à representação dos indivíduos nesse heredograma.
- Biologia | A. Digestão
O quilo, produto da digestão, é composto pelos nutrientes transformados em moléculas muito pequenas, mais as vitaminas e sais minerais. As substâncias que formam o quilo podem ser absorvidas pelo organismo, por meio das vilosidades do intestino delgado. Uma amostra de quilo retirada do intestino de uma mulher que havia almoçado mostrou-se rica em aminoácidos e glicose, portanto é possível inferir acertadamente que essa pessoa alimentou-se de: